Museoajoneuvo

 

Määritelmä museoajoneuvosta / Museoajoneuvoksi hyväksymisen edellytykset / Museoajoneuvoksi hyväksyminen / Museoajoneuvoja koskevat poikkeukset / Museoajoneuvotarkastus

Määritelmä museoajoneuvosta

Museoajoneuvo käsitteenä on Suomessa peräisin vuodelta 1978, jolloin liikenneministeriön päätöksellä määriteltiin perusteet museoajoneuvolle. Säännöt pysyivät lähes muuttumattomina aina vuoteen 2003 asti, jolloin voimaan astui uusi ajoneuvolaki. Tällöin määritelmä museoajoneuvosta siirtyi lakiin ja tässä yhteydessä myös ikämääritys muuttui 25 vuodesta 30 vuoteen. Museoajoneuvoksi voidaan rekisteröidä kaikki rekisteröintipakon alaiset ajoneuvot (M-, N-, L-, O-, T- ja C-luokan ajoneuvot) eli autojen lisäksi mm mopot, traktorit, moottorikelkat ja moottorityökoneet.

Ajoneuvolain 2. luku 24§ kuuluu seuraavasti:

Museoajoneuvo on katsastustoimipaikan valtakunnallisen rekisteröidyn museoajoneuvojärjestön lausunnon perusteella museoajoneuvoksi hyväksytty ajoneuvo, jonka valmistumisvuoden päättymisestä on kulunut vähintään 30 vuotta ja joka on säilytetty alkuperäistä vastaavassa kunnossa tai entistetty asianmukaisesti.

 

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin ohje museoajoneuvon hyväksymisestä katsastuksessa (Trafi 8926/03.04.03.03/2011, linkki avautuu uuteen ikkunaan).


Museoajoneuvoksi hyväksymisen edellytykset

Museoajoneuvon kuntoa arvioitaessa laki määrittelee hyväksymisehdot, siis iän lisäksi myös, että se vastaa alkuperäistä kuntoa tai on entistetty asianmukaisesti. Entistämisenä voidaan myös pitää ajoneuvon konservointia.

Alkuperäiskunnolla ymmärretään sitä, että ajoneuvo on säilytetty rakenteeltaan ja ulkoasultaan alkuperäisenä, siis lähes sellaisessa kunnossa kuin se valmistuessaan on ollut. Vähäiset käytön jäljet ovat kuitenkin sallittuja. Ajoneuvon korin, moottoritilan ja tavaratilan on oltava puhtaat. Maalausten ja muiden pintakäsittelyjen on oltava ehyet. Korin ja tavaratilan sisustusmateriaalien on oltava puhtaat ja ehyet. Ruostevaurioita museoajoneuvossa ei saa olla.

Entistäminen tarkoittaa kunnostustyötä, jonka tuloksena ajoneuvo mahdollisimman tarkoin vasta alkuperäistä mallia rakenteeltaan sekä ulkoasultaan.

Ajoneuvon asianmukaisena entistämisenä voidaan pitää myös ajoneuvon konservointia, jossa alkuperäisyyden säilyttämisen lisäksi pyritään säilyttämään myös yksittäisen ajoneuvon historia. Konservoimalla entistetyn ajoneuvon kunto ei yleensä vastaa uuden ajoneuvon kuntoa ja ”ajan patina” on sopivissa määrin säilytetty. Tällaisen ajoneuvon museoajoneuvotarkastuksessa tulee esittää konservointiselvitys. Selvityksessä tule olla kirjattuna, millä menetelmillä ja missä laajuudessa konservointityö on tehty.

Poikkeuksena edellä mainittuihin vaatimuksiin on, että museoajoneuvoon saa asentaa hyväksyttyjä liikenneturvallisuutta edistäviä laitteita. Sellaisia ovat esimerkiksi turvavyöt, suuntavalot, heijastimet jne. Museoajoneuvoon on myös meistattava valmistenumero joko runkopalkkiin tai koriin, jos sitä ei valmistajan tai maahantuojan toimesta ole tehty.


Museoajoneuvoksi hyväksyminen

Mikäli ajoneuvosi täyttää edellä mainitut vaatimukset, sille voidaan kirjoittaa valtakunnallisen museoajoneuvojärjestön myöntämä museoajoneuvolausunto. Ajoneuvon omistaja vakuuttaa museoajoneuvolausunnon omalla allekirjoituksellaan, että hänen antamansa tiedot ajoneuvosta ovat oikeat. Samalla hän sitoutuu ottamaan ajoneuvolle ajoneuvon käyttöä rajoittavan museoajoneuvovakuutuksen. Museoajoneuvovakuutuksen oikeuttama käyttöaika on korkeintaan 30 päivää/vuosi.

Ohjeita tarkastustilaisuutta varten

Tarkastustilaisuuteen on varattava seuraavaa aineistoa:

  • ajoneuvon rekisteritodistuksen teknillinen osa
  • teknistä tietoa ajoneuvosta sisältävää kirjallisuutta esim. omistajan käsikirja korjaamokäsikirja jne.
  • ulkomailta tuoduista ajoneuvoista ulkomainen rekisteriote ja selvitys omistusoikeudesta
  • mikäli ajoneuvo on konservoitu, tulee esittää konservointiselvitys

Museoajoneuvolausuntoa ja arkistointia varten tarvitaan ajoneuvosta neljä kappaletta samanlaisia valokuvia. Kooltaan enintään 10 x 15 cm. Kuvat otetaan autosta etuviistosta, jolloin autosta näkyy keula ja toinen sivu (katso alla oleva malli). Auton tulisi täyttää suurimman osan kuva-alasta. Kuvan taustan tulisi olla mahdollisimman tasainen ja rauhallinen sekä väritykseltään sellainen, että ajoneuvo siitä erottuu. Kuvassa ei myöskään ole suotavaa, että siinä esiintyy henkilöitä, eikä muita häiriötekijöitä. Kuvat on tulostettava hyvälaatuiselle valokuvapaperille. Muista, että ilman kuvia et voi saada museoajoneuvolausuntoa.

Auton historiasta kirjoitetaan lyhyt selvitys, josta selviää ajoneuvon omistussuhteiden muutokset, ajoneuvon entisöintivaiheet yms.

 
 
 

Toimenpiteet museoajotarkastuksen jälkeen

Ajoneuvon museoajoneuvolausuntoineen esitetään katsastustoimipaikalla tapauksesta riippuen, joko rekisteröinti- tai muutoskatsastuksessa, jolloin ajoneuvo merkitään rekisteriin museoajoneuvona.

Katsastustoimipaikoilla on saatavissa museoajoneuvoksi hyväksytylle ajoneuvolle mustapohjaisia rekisterikilpiä ns. ”museoajoneuvokilpiä”. Suomessa rekisterissä olevan ajoneuvon rekisteritunnusta ei tarvitse vaihtaa tai ajoneuvoon voidaan saada jotkin siinä historiansa aikana olleet tunnukset, jos ne ovat vapaana.


Museoajoneuvoja koskevat poikkeukset yleisistä määräyksistä

  • määräaikaiskatsastuspakon alaisien museoajoneuvojen katsastus suoritetaan ennen 1.1.1960 valmistetuilla ajoneuvoilla joka neljäs vuosi ja uudemmilla museoajoneuvoilla joka toinen vuosi kesäkuun loppuun mennessä.
  • talvirengaspakko ei koske museoajoneuvoja ajotapahtumissa
  • vuotuiset ajoneuvon käyttöverot eivät koske museoajoneuvoa (ns. dieselvero ja käyttömaksu)
  • vuosittain sallittu 30 ajopäivää

 

Jo hyväksytyn ajoneuvon ulkoasuun ei saa tehdä muutoksia.

 

Museoajoneuvo ei ole käyttöauto.

Museoajoneuvotarkastus

Tarkastusmaksu on HAK:n ja muiden SAHK:n tai VMPK:n jäsenyhdistysten jäseniltä 100 euroa ja muilta 180 euroa (autot ja moottoripyörät ja mopot). Mopojen tarkastusmaksu on sama kuin muidenkin ajoneuvojen. Hylätystä tarkastuksesta peritään 20 euroa. Tarkastaja voi periä tarkastusmaksun lisäksi tarkastuksesta aiheutuvia matkakuluja, jos tarkastus tehdään asiakkaan osoittamassa paikassa. Maksu peritään tarkastuksen yhteydessä käteisellä (varaa rahaa mukaan tarkastukseen). HAK:n alueella tarkastuksia suorittaa seitsemän museoajoneuvotarkastajaa. Tarkastuksia tehdään joka kuukauden 1. keskiviikkona klo 18.00 alkaen paikkana A-Katsastus Kehä III Tuupakassa, Juhanilantie 2, Vantaa (kartta). Museoajoneuvotarkastukset tehdään ajanvarauksen mukaan. Pyynnöstä tarkastuksia voidaan tehdä myös asiakkaan osoittamassa asianmukaisessa paikassa.

Yhteystiedot

Voit lähettää palautetta HAK:lle sekä täyttää ja lähettää jäsenanomuksen.
Palaute
Jäsenanomus
Mikäli haluat myydä, ostaa, vuokrata jne., niin täytä ja lähetä ilmoitus. Ilmoitukset julkaistaan HAK:n internet -sivuilla ja ilmoittajan niin halutessa, myös HAK:n kuukausittain ilmestyvässä jäsenkirjeessä.
 
Ostetaan / myydään / vuokratataan jne.-ilmoitus
Jos olet jo HAKin jäsen, voit muuttaa osoitetietojasi.
 
Osoitetietojen muuttaminen
HAKin jäsenenä voit muuttaa tapaa, jolla saat kuukausikirjeesi (e-mail / perinteinen kirje).
 
Jäsenkirjeen toimitustapa

 

Helsingin Seudun Automobiiliklubi HAK ry on yksi Suomen ajoneuvohistoriallinen keskusliitto - SAHK ry:n 30 itsenäisestä jäsenyhdistyksestä ja nimensä mukaisesti sen toiminta ja jäsenistö keskittyy pääkaupunkiseudulle. Yhdistyksen tarkoituksena on sääntöjensä mukaan edistää historiallisesti arvokkaiden moottoriajoneuvojen entistämistä ja säilyttämistä toimialueellaan, koota yhteistoimintaan toimialueellaan olevat alan harrastajat, tallentaa vanhojen moottoriajoneuvoja koskevaa kirjallista, kuvallista ja äänitemateriaalia sekä vaalia eri autoiluaikakausiin liittyvää ajo- ja asukulttuuria. Tarkempaa tietoa klubin toiminnasta löytyy osiosta Klubi-info.

Voit lähettää palautetta HAK:lle sähköpostitse osoitteeseen This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. tai käyttämällä alla olevaa yhteydenottolomaketta. Mikäli haluat liittyä jäseneksi niin voit täyttää ja lähettää jäsenhakemuslomakkeen. Hallituksen kokoonpano sekä pääkaupunkiseudulla toimivien museoajoneuvotarkastajien tiedot yhteystietoineen löytyvät vasemmalta menusta omista osioistaan.

Yhteystiedot

Sähköpostiosoite: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Jäsenhakemuslomake

Sisu "Dallape"

HAK ry. omistaa kaksi entisöityä ja museorekisterissä olevaa ajoneuvoa, joista se isompi on Sisu 322 linja-auto eli tutummin Dallape Sisu. Sisun voit bongata muutamista kesällä järjestettävistä ajotapahtumista tai sitten jostain autonäyttelystä edustamasta Helsingin Seudun Automobiiliklubia. Sisun osallistuminen em. tapahtumiin riippuu siitä, miten tapahtuma soveltuu HAK ry:n tarpeisiin. Sisua vuokrataan myös erilaisiin henkilökuljetuksiin, mm. elokuviin. Kuljettajana toimii aina HAK ry:n määräämä henkilö. Vuokraus tapahtuu ns. tapahtuma ja säävarauksella eli klubin hallitus päättää tapauskohtaisesti millaiseen käyttötarkoitukseen / vuodenaikaan Sisua vuokrataan.

Dallape Sisu omaa varsin tapahtumarikkaan historian. Tosin se ei ole mikään ihme, alkaahan kyseisen Sisun historia jo vuodesta 1933. Tämä linja-auto siis valmistui vuonna 1933 ja se kuuluu Sisun ensimmäiseen sarjaan sisältäen siis runsaasti Volvon komponentteja. Ensimmäisenä vuotenaan matkailulinja-auto teki turistimatkan Italiaan, mutta matkan järjestäneen matkatoimiston konkurssin keskeytti matkanteon. Kiukustuneet matkalaiset tuotiin konsulikyydillä takaisin Suomeen ja linja-auto haettiin kotiin Varsovasta. Vuonna 1934 Masa Jäppilä osti Sisun Dallape orkesterille keikkabussiksi. Vuosien 1934-1939 aikana Sisu toimi Dallapen kyyditsijänä kesäaikaan koluten kaikki Suomen tanssipaikat. Vuonna 1940 linja-auto siirtyi Tammelan VPK:n omistukseen toimiakseen tästä eteenpäin paloautona. 1970-luvulla Sisu siirtyi klubin omistukseen (Sisu vaihdettiin palokunnan kanssa jeeppiin ja perävaunuun) siirtyäkseen hetken kuluttua Svartvikin automuseon kokoelmiin ja museonjohtajan Aulis Pakulan omistukseen. Aulis Pakulan kuoltua leski lahjoitti Sisun aihion takaisin klubille vuonna 1980. Sisun entisöinti aloitettiin klubin toimesta vuonna 1982. Entisöinti valmistui 1985, mistä lähtien Sisu on ollut klubin käytössä.

Teknisiä tietoja

Merkki ja malli: Sisu -322 linja-auto
Vuosimalli: 1933
Moottorinnumero: 32.627

Morris Mini

HAK ry. omistaa kaksi entisöityä ja museorekisterissä olevaa ajoneuvoa, joista se pienempi on Morris 2D Sedan 850/2032 eli tutummin Morris Mini. Klubin Minin voit bongata muutamista kesällä järjestettävistä ajotapahtumista tai sitten jostain autonäyttelystä edustamasta Helsingin Seudun Automobiiliklubia. Minin osallistuminen em. tapahtumiin riippuu siitä, miten tapahtuma soveltuu HAK ry:n tarpeisiin tai löytyykö halukkaita Minin vuokraajia ajotapahtumiin. Ihan kuka tahansa ei saa Minin rattia käännettäväkseen vaan vähintään klubin jäsenyys on omattava sekä maine hyvätapaisena kuljettajana. Ei-jäsenille Miniä vuokrataan vain poikkeustapauksissa.

Mini on automallina eittämättä oleellinen osa Suomen autoistumista 1960-luvulla ja malli, joka vei suomalaiset rallimaailman huipulle Cooper-versiollaan. Klubin omistama Mini ei sinänsä ole mitenkään erikoinen tapaus, paitsi, että se on tullut Suomeen ensimmäisessä (Minien) maahantuontierässä vuonna 1959. Auto on vuonna 1959 ensi kerran rekisteröity numerolle UH-367. Vuonna 1963 Mini rekisteröitiin Turun ja Porin läänissä numerolle TJJ-30, omistaja oli tällöin eräs Noormarkkulainen  yksityishenkilö. Vuonna 1971 Mini siirtyi Oy Suomen Autoteollisuus Ab omistukseen. Vuonna 1986 Minin omistusoikeus siirtyi HAK ry:lle (edelleen numerolla TJJ-30). Klubin suojissa Mini on sittemmin entisöity huolella Veijo Pesosen toimesta. Mini museokatsastettiin huhtikuussa 1992.

Teknisiä tietoja:

Merkki ja malli: Morris 2D Sedan 850/2032
Vuosimalli: 1959
Valmistusnumero: M-A2SUL-4922
Oma paino / kokonaispaino 610 kg / 970 kg
Moottorin käyttövoima / tilavuus Bensiini / 0,85 litraa

 


HAK:n kalusto

HAK ry omistaa kaksi mobiilia; Sisu "Dallape" -matkailuauto vm. 1933 (MA) sekä Morris Mini vm. 1959 (MA).

Sisu "Dallape"

Vuosimalli 1933

Museoajoneuvo

Morris Mini

Vuosimalli 1959

Museoajoneuvo